Home –  Zdraví – Jaké potraviny by neměly chybět ve zdravém jídelníčku?

Jaké potraviny by neměly chybět ve zdravém jídelníčku?

Jaké potraviny by neměly chybět ve zdravém jídelníčku?

Řekněme si narovinu – kdo z nás nemá nebo někdy neměl problém s nadváhou? Pokud i vám tento problém doslova přerůstá přes hlavu, nemusíte zoufat. I já jsem v minulosti vyzkoušel několik diet, kdy jsem i několik dní v kuse nejedl. To se mimo jiné podepsalo i na mém zdraví. Od té doby jím raději kvalitněji a zdravě a nezapomínám na pohyb. A pokud i vy přemýšlíte nad tím, co do jídelníčku zařadit, abyste byli zdraví, podívejte se na ten můj. Možná s tím všichni výživoví poradci nebudou souhlasit, ale u mě zkrátka funguje.

Vitamíny

To hlavní, co byste ve svém zdravém jídelníčku měli mít, to jsou logicky vitamíny. Je to hlavně ovoce a zelenina, odkud je můžeme čerpat. Zde samozřejmě doporučuji různé kombinace, jelikož neexistuje ovoce a zelenina, která nabídne vše dohromady. Hlavní vitamin, který tak získáme, je vitamin C. Ten je nejenom dobrým antioxidantem, ale zároveň dokáže pozitivně působit na to, abychom byli zdraví a tedy abychom posilovali naši samotnou obranyschopnost. Zajímá-li vás, kde je tohoto vitaminu nejvíce, tak to jsou šípky. Dále je to ale třeba i černý rybíz, červené paprika nebo kapusta a kiwi.

Samozřejmě hlavně ovoce má i svou kalorickou hodnotu. V tomto směru jsem si s ní nelámal hlavu, jelikož přepočítávání kalorií stejně není nejlepší cestou, jak hubnout. Zkrátka jsem jedl to, co mi chutná. Podobně by se mohli hrozit dietologové i nad tím, že některé ovoce má více cukru. Jelikož jsem ale druhy kombinoval a daný kus má jenom málokdy přes 200 gramů, neviděl jsem v tom problém.

Bílkoviny

I tyto látky jsou pro naše tělo těmi, které jsou skutečně nezbytné. Konkrétně tedy pro naše svalstvo. Pokud chceme, aby nám svaly rostly a měli jsme větší sílu, je nezbytné bílkoviny užívat ve velkém množství. Samozřejmě kulturisté budou stále namítat, že nejlepší jsou různé potravinové doplňky, nejčastěji potom ve formě různých koktejlů. Já naopak zastávám názor, že bílkoviny se dají dobře načerpat i z běžné stravy. Tedy pokud víme, jaká to je. Nejlepším zdrojem jsou určitě mléčné výrobky, ale u nich je pozor na to, kolik obsahují tuku. Ten určitě není dobrou volbou. Stejně tak jsou dobrým zdrojem vaječné bílky, nebo potravina zvaná“šmakoun“, která je z nich vyrobena. Dále je to ale i klasické mléko, stejně jako maso. Nejlepší je to drůbeží, a to ať už kuřecí, tak samozřejmě také krůtí.

Sacharidy

Před nimi většina výživových poradců často varuje. Já se jim však nevyhýbám, jelikož kdo sportuje, ten je potřebuje. Právě díky nim mohou svaly brát energii a zároveň se necítíme unavení a ochablí. Dodat ale musím, že je vhodné využívat ty složitější. Ty se čerpají hlavně z pečiva, ale stejně tak třeba z rýže, nebo těstovin. Dalším dobrým zdrojem jsou ale i brambory, a to proto, že ty obsahují poměrně velké množství škrobu.