Home –  Novinky – Jaký by měl být grafický manuál?

Jaký by měl být grafický manuál?

Jaký by měl být grafický manuál?

V první řadě bych položila otázku: “Je grafický manuál opravdu tak důležitý?” Odpověď je jednoznačná: “Ano.” Pokud firma nevlastní grafický manuál, jakýkoliv hravý kreativec je schopen z vašeho loga vytvořit naprostý patvar a barvy určitě nepoužije takové, jaké mají být.

Stejně tak, jako samotné logo není korporátní identitou, tak jí není ani grafický manuál. Grafický manuál je soubor závazných předpisů, doporučení a příkladů, jak by měl designer postupovat při práci s logotypem a jednotlivými prvky vizuální stylu, tedy firemního designu. Grafický manuál se tedy vůbec netýká přímo identity společnosti jako takové. Nedefinuje ani její image, i když některé manuály do korporátní identity přesahují.

Správný grafický manuál by měl být v první řadě dokument, který bude poskytovat technické informace a pravidla použití jednotlivých grafických prvků v nějakém kontextu. Znamená to, že pokud má firma nějakou vytvořenou identitu grafického charakteru (logo, slogan, tiskoviny), tak bychom měli být schopni zjistit z dokumentu grafický manuál, jak s těmito prvky pracovat. Často se stává, že kromě správných aplikací najdete v manuálu i ukázky zakázaných variant značky či logotypu.

Mezi základ, který by měl každý grafický manuál firmy obsahovat, patří např.: definice užití logotypu v praxi, definování barevnosti logotypu přímými barvami Pantone, barvami CMYK a RGB. Logo bývá definováno ve více podobách, a to na tmavém podkladu, v jednobarevné a černobílé variantě. Další položkou by měla být vizitka a tiskové materiály (obálky, dopisní papíry, hlavičkový papír). Manuál je samozřejmě možné měnit, podle aktuálních požadavků. Do grafické manuálu může patřit také to, jak má vypadat pracovní oblečení zaměstnanců, označení sídla firmy, polepy automobilů nebo také reklamní předměty.

A pro koho je samotný grafický manuál určen?

Velmi často dochází k záměně pojmů u klientů, ale to je celkem pochopitelné. Smutné je, když k tomu dochází v prostředí grafického studia či reklamní agentury. Grafický manuál by měl mít co nejméně textu a co nejvíce jasných grafických prvků, aby byl co nejlépe pochopitelný. Kdy by se měl začít zpracovávat grafický manuál? Je dobré začít, až budete mít všechno hotové, jinak by se vám začala značka rozpadat přímo před očima. Ve společnosti by ho měl mít každý, kdo se musí rozhodovat o vývoji a význam manuálu by měli chápat všichni zaměstnanci, kteří ho uvádí do praxe. Nemusíte si pamatovat všechny pravidla, ale musíte vědět, kde je najít.

Komu je tedy vlastně určen samotný grafický manuál? Je určen jen pro samotné grafické designéry, kteří s ním mají pracovat? Odpověď vám už musí být jasná. Grafický manuál není určen jen pro ně, je určen zejména pro samotného klienta. Je jasné, že slouží i grafikovi při práci pro dalšího klienta, ale grafik má k dispozici i technické podklady, které nesou dostatek informací, jež jsou obsaženy v manuálu. Shodneme se na tom, že manuál je pro klienta důležitý nástroj.

Většina grafiků má o svou práci strach. Mají strach z toho, co vyrobí nějaká paní sekretářka ve Wordu nebo Corelu, a proto raději vypracují podrobný grafický manuál, který má někdy i 150 stran. Někdy je i tak kreativní, že udělá nejrůznější verze deštníků s logem, hrnečků nebo dokonce potisk zapalovačů. Grafický manuál tedy slouží všem, jako předpis toho, jak nakládat cenným majetkem firmy.